Monday 25 March 2013

Terimalah Takdir Seadanya :)

assalamualaikum.... zassss...

eh! tiba2 plak merepek bagi zass2 segala bagai. maaf, entry kali ni kurang menarik, tapi aku mau tulis juga. tak tau kenapa. mesti~mesti~mesti. ahaha macam upin ipin plak.

Apa jugak tu yang kau mau cakapkan ni?

okeh.okeh. sabar. niat aku menulis ni, untuk memberi sikit teguran la pada individu tertentu. tapi, jangan terasa hati ok,? aku kalau tegur direct, lagi bahaya. hehehe. so faham2 jelah . lebih baik cam gini kan,?

OK. MULAKAN SAI !    

Manusia ni, bukan hari2 happy ataupun sedih. macam-macam genre perasaan kita ni. semua pun tau kan?. tapi kekadang tuh, ada ,masanya sesetengah individu ni yang tidak dapat menerima takdir yang ditentukan kepadanya. terimalah takdir seadanya. kita ni manusia biasa. sentiasa diuji dan kita patut bersyukur tau sebab diuji oleh Allah.

tapi kenapa pulak kita patut bersyukur?


Gambar sekadar Hiasan


sebab, itu tandanya Allah @ Tuhan menyayangi kita. mungkin kita ni selalu lalai, leka. Dia ingin kita mengingatinya. itulah antara hikmah kenapa Allah menguji kita.

Contoh ujianNya apa pula?

macam kematian ka, kalah dalam  pertandingan , Gagal ujian dan bermacam2 lagi. banyak tuu kalau aku sebutkan disini. sendiri la ya pandai menilainya :)

Jadi, macamana la cara kita overcome stress masa hadapi ujian tuh?

Senang ja. tak payah keluar duit pon. free of charge. ni antara cara2 yang sering diajarkan kepada saya :)




  1. Turn to Allah. kita ingat Allah. Buatlah solat sunat taubat atau yang sewaktu dengannya. jangan lupa juga fullkan solat kita.
  2. Baca Quran. Aku pernah jugak sakit hati mau mampos dengan orang, tapi bila aku baca Quran, kurang sakit hati aku. InsyaAllah, 100 persen berkesan. Yakin okay! opps! lupa! zikir pun penting dalam mengatasi stress ni. 
  3. Jumpa konselor. bincang dengan konselor masalah yang kita hadapi. 
  4. Bersukan. dengan cara ni, sedikit sebanyak mampu mengurangkan stress kita. tak caye, cubalah!
  5. kalau kita bermasalah dengan orang, settlekan dengan baik. jan plak men settle cara kasar, BAHAYA tau. silap-silap haribulan boleh masuk lokap. kihkihkih.
  6. Berfikiran Positif. jangan dok fikir negatif ja . tu la pasal hati ni keras. 
  7. Senyumlah, pasti Dunia akan tersenyum padamu. haa! diingatkan! jangan senyum tak tentu pasal. nanti di hantar ke Tanjung Rambutan. hhehehe.


ehehem. tu lah tadi antara cara untuk overcome stress ni. aku ni tidak la pandai sangat bab2 hal psikologi ni, tapi aku minat. lagipun aku share la sedikit sebanyak ilmu yang aku ada. huhuhu.

P/s : aku pun selalu jugak stress ni. almaklum, manusia biasa.       

3 comments:

Zafirah Ripin said...

Terima kasih sudi berkongsi dan mengingatkan kakak apa yg kakak selalu lupa. May Allah bless you :')

Zafirah Ripin said...

kau senyum jak saii? haha

SAIDATUL NAZIAH said...

hahahaha.. lebiu bah...