Friday 15 February 2013

Faedah Homework


Assalamualaikum…
Pejam celik, pejam celik, sy dah hampir dengan angka 17. Kenapa?? Haha.. sebab dalam masa beberapa bulan lagi, sy akan masuk 17 tahun. Tua sudah kan??

Syukur Alhamdulillah,
Panjang lagi umo aku. Diberi  masa lagi untuk berjasa/berbakti ngan parents, family dan seterusnya orang sekeliling walaupun x la banyak mana pun. Eh!! Lari dari tajuk entri plak!!!

*ni la antara kerja umah aku*


Ok..ok..
Disebabkan student school aku cuti seminggu, so banyaklah homework diberi. Haa.. kalau sudah namanya banyak homework, mesti ramai student yang merungut, am I right??
Tapi kan, bila difikir kembali, banyak jugak faedah homework ni,

antara peneman setia 
ni lah paling setia .. *mesti bawa kemana2..


Antaranya :

1)     Biasanya student ni akan (Honeymoon) time cuti ni. Maksud honeymoon disini ialah bercuti daripada menyentuh/membuka buku.
2)     Kita ni selaku manusia biasa,cepat lupa akan sesuatu ilmu tu jika ia tidak diamalkan secara istiqamah. Menurut kajian, sekiranya ilmu yang kita pelajari hari ini tidak diulangkaji dalam tempoh 24 jam, peratus ingatan kita terhadap sesuatu ilmu tu akan berkurang.
3)     Mengaktifkan otak. Kenapa saya katakana begitu?? Haa..sebab membuat latihan seperti latihan matematik akan memerlukan kita banyak berfikir. So, otak kita yang selalu bertapa tu boleh la aktif skit..
Hmm.. sebenarnya banyak lagi faedah homework ni. Tapi aku tulis yang aku tau jak. Harap ilmu yang sedikit sebanyak ni, dapat memberi inspirasi baru buat anda semua..  J

3 comments:

nrtkah said...

Nice entry :)

SAIDATUL NAZIAH said...

makaseh :)

Unknown said...

haha.. homework umpama tembok pghalang kbhagiaan di hari cuti..