Saturday, 11 November 2017

Tips kurus dengan sihat!


Hi korang.

Hujung-hujung minggu ni buat apa ja?

Aku macam ni jaa. Stay dalam bilik. Buat assignments, rehat-rehat and buang masa. Sangat tak bagus yang last tu. Haha. So, untuk mengelakkan aku terus-terusan dengan dunia kemalasan, aku cuba cari masa sikit untuk selalu update blog ni. Nak bagi dia bersinar gemerlapan setelah tenggelam haritu.

So topik yang aku rasa best untuk cerita hari ini ialah tentang berat badan. Korang pun tahu kan, isu berat badan ni tak pernah tak hot. Aku rasa, benda ni takkan pernah tenggelam punya. Percayalah. Semua kan nak cantik. Kurus. Bergaya apa semua. Memang takkan lah orang berdiam diri.

Tapi kan, cantik ni subjektif. Tak semestinya kau gemuk dan berisi kau hodoh. Tak. Tak. Itu salah. Sudah namanya subjektif, maka kecantikan tu sebenarnya dinilai berdasarkan bagaimana kita menilai sebuah kecantikan. Cumanya, kita perlu kurus untuk sihat. Pastikan kita kurus dengan kesihatan yang baik. Ada juga yang bermati-matian kurus tapi sebenarnya dalamannya merana. Eh jangan begitu tau!

Aku seorang yang sangat suka tentang eksperimen. Walaupun aku punya markah subjek sains dulu tidaklah sehebat mana. Hahaha. Aku nak cerita dengan korang semua tentang eksperimen aku baru-baru ni tentang berat badan. Aku ni tak ada lah gemuk mana pun, sederhana ja cuma kalau aku ni kan, jenis yang bila berat badan naik 2-3 kilo so aku jadi pemalas. Tak tahu la kenapa. Lemak-lemak yang melekat tu seperti virus yang melemahkan aku. Tak suka sangat.

Aku akan banyak tidur.

Kalau berjalan kaki cepat letih. Aku ni suka jalan kaki laju-laju. Kihkih. *kesian kawan yang selalu kena tinggal. Sorry awak :(

Lepas tu, aku akan cepat mengantuk. Tak suka lagi-lagi time kelas.

Tenaga time solat pun tak berapa nak best.

Cepat semput. Dahlah aku ni setiap hari kena naik turun tangga.

Dan banyak lagi. Kesimpulannya banyak effect yang kurang baik bila berat badan aku naik mendadak.

Aku cari lah jalan macamana nak maintain kurus tapi dengan sihat. Aku tak nak pil-pil tu semua. Aku tak suka. So aku buat research sendiri. Aku manfaatkan sepenuhnya media sosial yang aku ada. Cari sampai lubang cacing. Hiyaaaaaaa.

And finally I found it!

Coach Nickhin Hussien!
Akaun Insta Diorang yang utama

Ni untuk tips-tips pemakanan


Aku rasa dah ramai yang tahu ni. Tapi bagi yang belum tahu dan sangat  nak tahu, ni hah aku bagitahu.

BERAT AKU SEIMBANG, TAPI AKU NAK KURANGKAN SIKIT JE LAGI UNTUK RINGANKAN SIKIT BADAN.


Aku pilih coach ni sebab based on tips-tips pemakanan dia , kita still boleh makan nasi. Cuma kuantitinya sedikit lah. Segenggam macam tu. Dan pastinya untuk kurus tak perlu berlapar sampai rasa nak mati! Hahaha. Kasar gila kan ayat aku. Maaf-maaf. Tapi benda ni betul.

Diorang ni ada dua akaun instagram. Satu akaun utama dan yang satu lagi akaun untuk tips-tips pemakanan (macam yang aku tunjuk kat atas tu). Dalam tu coach akan postkan semua gambar-gambar makanan yang sihat. Aku tengok pun makanan tu macam sedap walaupun makanan sihat. So, rajin-rajin silalah scroll insta mereka ini. Banyak input menarik.


Contoh testimoni 1

Contoh testimoni 2


Mesti akan ada yang cakap, “susah la nak cari brown rice apa semua tuh!” . Sabar-sabar tuan-tuan dan puan-puan. Anda tidak keseorangan. Aku pun sama masa mula-mula tu. Mana aku nak cari benda-benda tu semua dengan aku ni yang tinggal di hostel tak boleh masak ni. Dont worry! Anda boleh je tukar dengan makanan yang sama fungsinya dengan brown rice. Contohnya roti gardenia 100%  Wholegrain tu. Boleh tukar dengan ni. Jimat dan murah. Aku pun buat benda yang sama. Aku beli yang ini ja. Yang penting pilih roti yang karbo kompleks berserat. Makanan macam ni akan meningkatkan metabolism dalam badan kita. Terus memberi tenaga terus-terusan dan kita akan cepat kenyang. Paling bagus untuk perempuan ambil 2 keping ja sebagai main meal dan lelaki 3 keping. So, nanti pandai-pandailah nak bagi roti ni sedap. Cecah dengan ikan steam ka. Yang penting bahan-bahannya sihat !

Aku actually tak join pun secara rasmi personal coaching dia ni, Cuma aku suka scroll insta nickhin hussien ni dan ikut je tips-tips yang diorang kasi. Eksperimen aku bermula apabila aku ternampak ada 4 fasa diet yang effective. Fasa pertama tu aku perlu skip makanan bergoreng. OMG! Agak susah tapi aku cuba. Dan guess what? Percubaan aku ni BERJAYA kerana aku lost 1kg dalam masa seminggu sahaja! Yelah walaupun sikit tapi berbaloi lah kan. Aku tak sakit dan badan pun segar je. Sebab di samping meninggalkan makanan yang berminyak ni, aku juga minum air mencukupi dengan keperluan badan aku. Tak boleh juga lebih-lebih minum air putih sebab nanti kembung perut lain pula kan hahaha.

So, daripada hasil sedikit research yang aku buat, maka aku dapat simpulkanlah disini beberapa tips yang boleh kita amalkan :

1. Perbetulkan niat.

- Niat kena betul. Kita kurus kerana apa? Kalau sebab nak langgar perintah Dia baik tak payah. Biarlah kita niatkan kurus kita untuk mudah beribadah dan menjalani kehidupan dan kewajipan dengan baik. Kalau niat salah, kita akan sanggup buat apa sahaja walau diri merana. Kan tak baik gitu.

2. Minum air yang mencukupi.

- Benda ni cliché tapi aku nak cakap juga. Bila kita minum air yang cukup, kadar metabolism badan akan meningkat dan kita akan mudah buang air besar mahupun kecil. Semua sistem dalam badan pun lancar. Kita juga akan mudah kenyang. Muka pun akan berseri-seri dan jerawat malu nak tunjuk diri sebab air cukup!

3. Makanan berminyak kurangkan.

- Yang ni susah, but kita kena cuba. Bukan tak boleh, tapi kena kurangkan. Untuk hasil yang memuaskan anda.

4. Banyakkan berjalan kaki.

- Aku banyak berjalan kaki ke mana-mana. So mungkin ini antara penyebab juga. Dan anda semua selalu nampak Japanese people kurus-kurus kan? Teka sebab apa. Sebab nil ah. Diorang sanggup berjalan kaki ke mana-mana sahaja. Kalori terbakar badan pun cergas.

5. Exercise.

- Aku tiap petang naik turun tangga. Agak meletihkan, tapi peluh memang keluar. Selain tu, korang boleh lah jogging ka, berbasikal ka. Main bola ka. Depends atas kemampuan. Aku ni setiap petang busy. So nak tak nak itu je mampu. Kihkih.

6. Air manis kurangkan.

- Ni termasuklah aku. Aku suka minum minuman manis, tapi kan benda nil ah antara penyebab utama kita akan gemuk air. Berat badan tak pandai turun. So kena kurangkan dan paling bagus TINGGALKAN!

7. Makan Oatmeal

- Aku suka jadikan oat sebagai sarapan, so aku tak akan mudah teringat-ingat makanan time study or kelas. Aku jenis cepat lapar. Dengan cara ni, aku punya keinginan untuk makan lebih-lebih akan berkurangan. Tapi korang pandai-pandailah nak variasikan oat tu. Serius tak seberapa nak sedap tapi hasilnya memang wow! Tips ni pun aku dapat dari Kevin Zahri, seorang coach untuk Cabarankurus.com. Dia ni pun banyak bagi tips-tips berguna.


Yang ni akaun dia. Boleh follow cecepat!


Setakat ni, ini je mampu aku nak share dengan korang. Hasil setiap orang sebenarnya berbeza. Ada yang mudah nak kurus dan begitu juga sebaliknya. Tapi kena berusaha dan disiplin tu kena ada. Jangan asyik skip saja. Mana nak berubah berat tu kan.

Anda boleh!
Eh jap! Sebelum aku lupa. Kat bawah ni ada beberapa link yang mungkin anda cari atau perlukan. So boleh la baca-baca kisah orang-orang yang betul-betul berusaha nak kurus dan untuk menambahkan semangat waja anda untuk stay kurus hehe.

Thanks sebab sudi baca. Nak komen apa-apa silakan : )


Wednesday, 8 November 2017

Kisah Aku Fieldwork 1 #KPWKM

Actually this is not my first experience of doing field work. Ni yang kali ke berapa tah. Lupa aku. Ketiga ka keempat. Tapi yang lain-lain tu aku belum sempat tulis lagi. Tapi seriously, fieldwork yang lepas-lepas tu pun best dan aku dapat banyak pengalaman baru. Dapat tahu benda baru. Macam-macam lah.

Sebelum lupa.
Semenjak dua menjak mood menulis ni mula kembali, aku rasa macam best pula. Dan aku baru terfikir manfaatnya di masa hadapan nanti. Ceh. Manfaat lah sangat hahaha. Aku ni tak lah rajin mana nak cuci gambar kan or nak menulis diari. Memang aku jarang buat dan takkan konsisten buat punya! So dengan cara menulis di blog ni mungkin aku boleh share pendapat aku or apa-apa benda yang sesuai untuk aku share sini. Tips-tips ka. Which is my course ni banyak terdedah dengan segala bagai tips yang for me very interesting. *hah yang ni ada masa aku bagi lah. Based on my opinion juga dan tips diri sendiri.

Alright babe.
Berbalik kepada topic asal. Hari Selasa baru-baru ni aku dan member sekelas ada fieldwork a.k.a lawatan ke Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat di Persint 4, Putrajaya. Tujuan utama lawatan ni adalah untuk bagi kitorang pendedahan lah tentang dasar-dasar yang berada di bawah kementerian ini. Sebab as you know *ceh macam lah aku dah bagitahu sebelum ni* , aku punya kos ni banyak bermain dengan akta dan dasar, so kami kena betul-betul faham pasal ni. How to help people if you dont know the way to help them? kan. Jadi solusinya , we all have to get know about this la. : )

Kami bertolak lebih kurang pukul 12 tengah hari. Masa tu aku, Jiah dan Nory (classmates) sempat hadir ke kelas lagi kejap pastu escape. *eh taklaaa. Kami budak baik tau. Baik la sangat. Hahaha. Kami siap-siap bagitahu lecturer sebelum kelas bermula yang kami akan keluar dalam 11.25 macam tu. Niat awal memang keluar 11.25 tapi last-last pukul 12 jugak. Yelah, penceramah yang datang kelas masa tu agak best bagi talk. So kami rasa sayang sangat nak tinggalkan kelas. Tapi terpaksa juga lah keluar kan. Tsk tsk tsk.

Memandangkan tibanya kami di Putrajaya ngam-ngam azan berkumandang, so kami singgah solat dulu di Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin a.k.a masjid besi. Sebelum tu, aku nak kreditkan gambar ni dengan dua orang classmate iaitu Ainur Aqid dan Nike Asniah atas gambar-gambar yang di hantar kepada aku dan ahli group.


Calon isteri mithali
Menepati konsep 1 Malaysia 
Pada asalnya aku fokus gila makan. Bila ada orang yang offer nak ambil gambar aku pon tukar mode.






Cantik pula gambar diorang ni.










 Sejurus sahaja kami selesai solat dan makan, maka misi seterusnya ialah lawatan. Kami dipecahkan kepada dua kumpulan. Tapi sebelum tu, kami dengar taklimat dulu daripada pihak kementerian.

Feel-feel tengah meeting
 Kami didedahkan dengan akta Kanak-kanak , akta Orang Papa, Orang Tua dan banyak lagi akta-akta yang berkaitan. Segala tindakan seorang pekerja sosial itu bergantung dengan akta ini. Tak boleh sembarangan nak bertindak tanpa merujuk kepada akta ini.













Kami juga telah ditawarkan untuk menjadi sukarelawan kebajikan masyarakat. Melalui platform ini, para sukarelawan bebas memilih untuk memberi bantuan kepada golongan-golongan seperti keluarga, orang tua, orang kurang berkemampuan dan sebagainya. Awak yang membaca ni pun boleh tau jadi sukarelawan. Bukan kami ja. Borang boleh didapatkan dalam website ini (Portal Rasmi Jabatan Kebajikan Masyarakat) ataupun jika ingin mendapatkan info terkini berkenaan aktiviti sukarelawan JKM ini bolehlah like FB Page Sukarelawan JKM ini.












Aku tiada dalam gambar sebab masa tu tengah lawatan lagi kat dalam.




Setelah selesai taklimat dan lawatan, maka kami pun pulang. Walau letih namun kami gembira. Banyak input-input baru yang dikongsi :) . Sekali lagi aku ucapkan ribuan terima kasih kepada fotographer, Ainur Aqid atas kesudian membawa DSLR bersama. Hehe. Juga tidak dilupakan kepada Nike Asniah kerana berjaya mengambil gambar dengan view yang cukup cantik.

In shaa Allah, jika diizinkanNya maka entry lain pula menyusul. 

Terima kasih daun keladi, kalau sudi jemputlah baca lagi!