Thursday 17 May 2018

Ramadhan Kareem!


Hai Guys!
Salam Ramadhan Kareem!

How’s your Ramadhan? Is it okay or sebaliknya. Aku harap puasa kita semua akan baik-baik sahaja. Oh I mean lancar dan tiada yang guna alternative plastic hitam haha.

Ok baiklah.
Bercakap pasal ramadhan ni kan, aku kadang boleh sebak tetiba tau. Tahu sebab apa? Time macam ni, aku akan teringat banyak benda. Terimbau kembali kenangan lama. Memori aku masa dulu-dulu. Arghh. Kadang air mata aku boleh jatuh bercucuran. Puasa ni banyak mengajar aku.
Tadi masa berbuka, aku buka ramai-ramai dan share makan dalam talam. You know, aku punya excited makan dalam talam tu hanya Allah yang tahu. Masuk pintu dewan (kami berbuka kat dewan) tadi aku senyum sendiri. Aku cuba kawal ke-excitedan aku tu haha. Segan juga aku tersengih soran tadi tapi aku cover-cover sikit haha. 

Aku paling suka sebenarnya makan berbuka guna talam ni. Nak tahu sebab apa?

Ni aku nak share ni. Even aku tak kenal pembaca dan pembaca blog aku ni pun tak kenal aku, tapi anggaplah aku ni ibarat kawan korang yang tengah bercerita ya. Sebab aku jenis suka express dan share apa yang aku rasa melalui penulisan. hehee. Korang layan jelah ye.

Sambung yang tadi.
Aku mula try makan guna talam ni sejak form 6. Kesian kan? Jujur aku cakap, family aku sendiri pun aku tak pernah nampak makan guna benda ni. Senang cerita , kami tidak dibudayakan dengan makan dalam talam ni. Mungkin kalian lebih baik. 

Masa zaman aku form 6 tu kan, kawan aku yang ajak sebenarnya. Diorang dah terbiasa benda-benda macam ni. Aku je baru mencuba. Masa aku mula-mula makan tu, rasa macam berkat sangat. Aku rasa happy dan bahagia. Aku pun susah nak describe macamana. Aku rasa seronok dan tak geli pun (iyalah , nak geli apanya kan?) .

Aku pun terfikir. Zaman aku sekolah menengah dulu, budak-budak lelaki je yang suka makan macam ni time berbuka. Budak-budak surau. Nampak lah mereka ni sangat mengikuti Sunnah Nabi. Aku tak rasa pun nak try masa tu. Rupanya bila aku dah try, memang seronok beb. Betullah kan, setiap sunnah nabi tu ada sebenarnya hikmah dan kebaikan besar yang kita dapat. 

Aku happy sangat.
Zaman universiti ni lagilah. Kita kan selalu makan sendiri-sendiri. Bila Ramadhan , ada peluang macamni , aku memang tak akan lepaskan. Jimat duit lagi. Ramai orang yang berpusu-pusu bersedekah di masjid. Bagi makanan free pula tu. Aku doakan mereka-mereka ini akan diberi kemudahan dalam setiap urusan. Memang ramadhan ni pahala berganda-ganda.

Ramadhan lepas, adalah beberapa kali aku berbuka puasa kat masjid. Situ pun lagilah seronok. Ramai giler weh orang berbuka kat situ. Orang luar U aku pun ramai. Nampak sangat kemeriahan berbuka tu. Tahun ni aku kira sepanjang bulan yang mulia ni aku nak berbuka di masjid atau surau je. Terubat juga sikit rindu aku nak balik berbuka di kampung : )

Aku doakan , puasa kita tahun ini lebih baik daripada sebelum-sebelum ini.
Mudah-mudahan segala amal kita diterima oleh Allah S.W.T.

Bye korang.
Tidur awal tau, esok bangun sahur!
Assalamualaikum :)


Ini gambar hiasan :) aku tak tahu nak simpan gambar apa haha




No comments: