Wednesday 2 May 2018

Motivasi

Hai assalamualaikum.

Aku menulis lagi.
Tiba-tiba termotivasi untuk terus menulis tanpa henti. Aku tahu, dengan menulis kita akan ada satu perasaan lega yang teramat. Segala kekusutan di minda inshaaAllah akan berkurangan.
TAPI PENULISAN SANTAI LAH KALAU THESIS AND SO ON MEMANG KENA FIKIR BANYAK HAHA.

Dan aku rasa, penulisan ini satu terapi minda.

Aku juga seperti student yang lain, ada masa tu aku akan terlalu bahagia dan berseronok dengan dunia aku.
Tapi ada kalanya, aku menangis sendirian.
Aku risau juga la kalau-kalau ada mental disorder ke apa. Tapi alhamdulillah, aku tak sampai ke tahap tu. Aku rasa, dengan menangis akan ada satu perasaan lega. Macam kalau kita bertahajjud kan. Cuba menangis kerana Tuhan. Kau akan rasa satu perasaan tenang yang teramat. Itulah perlunya kita menangis.

Aku sekarang stay dalam bilik single. Sebab aku memilih bilik ni untuk aku bebas ekpresskan perasaan aku.

Aku bebas menangis.

Aku boleh beribadah dengan tenang.

Tapi aku tak galakkan korang buat macam ni juga, sebab banyak jugak disadvantage tinggal sensorang ni tau.

Bagi aku. Ini lebih baik.

Aku kena berhijrah dari takuk yang lama.

Aku kena mencari ruang perubahan.

Lalu aku pilih untuk bersendirian di sini.

Satu advantage juga untuk manusia ambivert untuk aku.
Ada masa aku akan bersosial seperti biasa.
Dan aku juga perlukan masa untuk "recharge" kekuatan aku yang hilang.

Jangan pula kau sentiasa berseorangan. Ada masa kau harus mencari teman. Tak baik selalu berseorangan.

Kalau aku.

Di waktu siang aku akan bersama mereka.
Di malam hari aku di sini.
Pastikan kau tidak lost contact dengan sesiapa.
Apa-apa berlaku mereka tahu.

Silap aku.
Aku mudah terasa dengan apa yang manusia katakan pada aku.
Kadang ada rasa kecewa dengan diri sendiri.
Aku sedar, sifat itu aku kena tepis awal-awal sebab kita semakin dewasa. Dalam langkah kita menuju ke hadapan, pelbagai jenis manusia akan kita jumpa.
Lalu , dengan ujian sedikit ini aku goyah?
Jadi bagaimana aku handle ujian lain yang lebih payah?
Dari situ, aku mula sematkan dalam hati.
Untuk apa biarkan hati sakit.
Untuk apa korbankan rasa gembira bersosial dengan rakan-rakan kerana satu masalah kecil?
Untuk apa aku bersedih untuk kesilapan orang lain?

Jadi kalian.
Mungkin mulut manusia yang berkata buruk terhadap kita tidak mampu kita tutup.
Akan tetapi kita boleh hentikan mulut mereka berbicara dengan menunjukkan kekuatan yang kita ada iaitu sabar.
Jika benar apa yang mereka katakan, kita ubah diri.
Jika sebaliknya, kita biarkan dan terus melangkah.
Doa jangan tinggalkan.
Allah angkat doa mereka yang dianiaya. Salah satu chance juga untuk kita kesyurga.

Kita jangan mengalah. Jangan juga menjadi ego.
Besederhanalah.

-Menina-



No comments: